Fanchising - w polskim franczyza - to umowa
pomiędzy dwiema stronami - franczyzodawcą i franczyzobiorcą. Obie strony
są odrębnymi, niezależnie funkcjonującymi przedsiębiorstwami, które
łączą siły w celu wypracowania zysku. Jest to współpraca stosunkowo
popularna, dająca stronom nowe możliwości. Warto jednak pamiętać, że
franczyza - tak jak wszystko inne - posiada także minusy.
Zalety franchisingu
Korzyści z zawarcia umowy franczyzowej odnoszą obie strony. Zacznijmy od franczyzobiorcy.
Dla
tego kontrahenta bardzo istotne jest, iż nie musi ponosić dużego wkładu
kapitałowego. W takiej sytuacji nie ma bowiem konieczności budowania
firmy od podstaw. Przedsiębiorca nie musi od podstaw budować np. marki
lub branżowej wiedzy, którą otrzymuje od kontrahenta. W ten sposób
znaczenie tracą koszty reklamy czy profesjonalnego wyszkolenia
pracowników. Dla zakładającego nową działalność gospodarczą to duży
plus, ponieważ znacząco zmniejsza się ryzyko związane z budowaniem nowej
firmy.PolecamyFranczyza pozwala także na rozpoczęcie działalności z zupełnie nowej branży - nie stoi tu na przeszkodzie brak doświadczenia. Jak już wspomniano, w poprzednim punkcie, bazą dla przedsiębiorcy jest partner biznesowy. który udostępnia mu niezbędne materiały, środki oraz pomoc.
drukarki fiskalne
Niewielkie nakłady na marketing - to kolejna zaleta franczyzy z punktu widzenia franczyzobiorcy. Nie tylko brak konieczności opłacenia reklamy, ale także możliwość nie inwestowania w specjalistów od marketingu bądź specjalistyczne koszty. Franczyzobiorca opiera się na potężnej marce, nie musi swojego znaku towarowego budować od podstaw, żmudnie zdobywając klientów.
Kolejną zaletą są także przewidywalne zyski. Zakładając nową firmę, przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że najprawdopodobniej przynajmniej na początku działalność będzie przynosiła stratę. O tym, jak dalej potoczą się losy przedsiębiorstwa, zadecyduje tak naprawdę wiele różnorodnych, nieprzewidywalnych czynników. Natomiast w przypadku franczyzy przedsiębiorca nie jest zdany wyłącznie na siebie - najczęściej stoi za nim duża korporacja, co do której można mieć głębokie przekonanie, że szybko nie zbankrutuje. Dzięki temu zyski w takiej firmie są dużo pewniejsze niż w raczkującym, klasycznym przedsiębiorstwie.
Jakie natomiast korzyści franczyza przyniesie drugiej stronie - franczyzodawcy?
Przede wszystkim główną korzyścią jest coraz większa ilość kanałów dystrybucyjnych oraz możliwości dotarcia do większej liczby klientów. Rozbudowując swoją pozycję na rynku przedsiębiorca nie musi koniecznie stwarzać filii pod własnym zarządem - dzięki udostępnieniu swojego know-how kontrahentowi filie “tworzą się” same. Patrząc jeszcze dalej - franczyza jest doskonałym sposobem na rozszerzenie swojego rynku zbytu o kraje zagraniczne.
Kolejnym plusem jest brak
konieczności zatrudniania i zarządzania coraz bardziej zwiększającą się
liczbą personelu. Ten obowiązek spoczywa bowiem na franczyzobiorcy.
Natomiast franczyzodawca, mimo iż rozszerza coraz bardziej zakres swojej
działalności, nie musi martwić się kumulującymi się sprawami kadrowymi.
Trzecia
zaleta to wzrost znaczenia danej marki. Oczywistym jest, że im więcej
filii, znaków towarowych czy reklam konsument spotyka na swojej drodze,
tym bardziej marka zapada mu w pamięć i staje się wiarygodna. Dzięki
franczyzie przedsiębiorca może osiągnąć taki skutek bez zbędnych, mocno
wyśrubowanych nakładów.
Prześlij komentarz