Kiedy przedsiębiorca zdecyduje, że chce ubiegać się
o gwarancję de minimis, należy zapoznać się z wszystkimi
formalnościami. Jak zwykle trzeba bowiem przejść - na szczęście
stosunkowo niedługą - drogę przez biurokrację, aby uzyskać oczekiwaną
pomoc.
Wniosek o udzielenie gwarancji
Droga
do pomocy de minimis zaczyna się już w momencie złożenia wniosku o
udzielenie kredytu. Wraz z nim należy przedłożyć także wniosek o
udzielenie gwarancji spłaty kredytu. W takim formularzu należy zawrzeć
niezbędne informacje, które pozwolą na ubieganie się o pomoc. Zazwyczaj
pomoc w tym zakresie oferują opiekunowie klienta w banku, w którym
przedsiębiorca składa wniosek o kredyt.
O czym warto natomiast pamiętać już na początku? Przede wszystkim kredyt, który ma być objęty gwarancją de minimis, musi dotyczyć prowadzonej działalności. Dlatego też jako przeznaczenie kredytu należy wpisać finansowanie działalności gospodarczej. Większa szczegółowość przy określeniu celu nie jest wymagana.Polecamynajtańsze drukarki fiskalne
Wraz z wnioskiem należy także pamiętać o konieczności złożenia oświadczenia o już otrzymanej - w bieżącym i dwóch poprzednich latach pomocy de minimis. Jest to związane z faktem, iż w ciągu takich trzech lat przedsiębiorca może uzyskać maksymalnie 200 000 euro wsparcia (dla firm transportowych - 100 000 euro). Warto przy tym pamiętać, że pomoc de minimis to nie tylko gwarancja kredytowa - to chociażby popularna możliwość jednorazowej amortyzacji środków trwałych.
Decyzja o udzieleniu gwarancji
Po
złożeniu wniosku bank, który ma udzielić kredytu, analizuje zdolność
kredytową przedsiębiorcy. Posiadanie takiej zdolności jest - co
oczywiste - jednym z ważniejszych warunków, które trzeba spełnić, aby
uzyskać gwarancję de minimis. Jeśli okaże się, że zgodnie z
przewidywaniami banku przedsiębiorca będzie w stanie spłacić kwotę
zaciągniętej pożyczki wraz z odsetkami, bank podejmuje pozytywną dla
przedsiębiorcy decyzję o udzieleniu kredytu zabezpieczonego gwarancją de
minimis.
Prześlij komentarz