Sporządzenie regulaminu sklepu internetowego nie
jest obowiązkowe dla każdego przedsiębiorcy prowadzącego taki rodzaj
działalności - polskie prawo ustanawia obligatoryjne sporządzenie
regulaminu dla konkretnej grupy przedsiębiorców. Należy jednak
zaznaczyć, iż udostępnienie takiego dokumentu może być korzystne nie
tylko dla konsumentów, ale także dla samego właściciela sklepu.
Kto podlega obowiązkowi udostępnienia regulaminu?
Obecnie obowiązek posiadania regulaminu
nałożony jest jedynie na firmy świadczące usługi drogą elektroniczną.
Należą do nich podmioty wykonujące usługę świadczoną bez jednoczesnej
obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne
żądanie usługobiorcy, przesyłaną i otrzymywaną za pomocą urządzeń do
elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i
przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub
transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej. Jest to zapis art. 2
pkt 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W praktyce oznacza
to wykonanie usługi na odległość, na podstawie wyrażonej woli
konsumenta. Natomiast sama usługa musi być transmitowana za
pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, a jej przechowywanie i
przesyłanie powinno odbywać się za pomocą urządzeń informatycznych. Do
takich usług może należeć hosting, sprzedaż muzyki on-line, czy usługi
providerskie.
Podmioty świadczące sprzedaż towarów w sieci
zazwyczaj nie spełniają powyższych przesłanek. Mimo iż zawarta umowa ma
formę elektroniczną, to jednak towar wysyłany jest poza siecią (za
pośrednictwem kuriera lub przesyłki pocztowej). Z tego powodu nie
podlegają obowiązkowi udostępnienia regulaminu.Polecamy- tanie drukarki fiskalne
Korzyści wynikające z napisania regulaminu
Warto
jednak zdecydować się na regulamin. Dlaczego? Najważniejsza zaleta
polega na wywiązaniu się z obowiązku powiadomienia konsumenta o
wszelkich istotnych informacjach (m.in. danych teleadresowych, warunkach
umowy, możliwości jej odstąpienia) przed zawarciem umowy. Wprowadzenie
regulaminu stanowi proste i funkcjonalne rozwiązanie tego problemu.
Ponadto jest to zabezpieczenie dla właściciela firmy przez wprowadzenie
metodologii korzystania z serwisu oraz przedstawienie warunków umowy -
zapewniając ochronę przed roszczeniami klientów, a także dostosowanie do
wymogów prawnych. Natomiast ze strony konsumenta, zapoznanie się z
podstawowymi informacjami dotyczącymi przedsiębiorcy oraz warunkami
umów, umożliwia podjęcie decyzji o zakupie oraz zwiększa wiarygodność
sklepu.
Prześlij komentarz